Az átkattintási arány jelentése
Az átkattintási arány vagy angolul Click Through Rate, melyet röviden CTR-nek neveznek. Ez egy arányszám, mely megmutatja, hogy megtekintésenként hányszor kattintanak az emberek az adott hirdetésre, cikkre.
Az átkattintási arányszámot leginkább a hirdetések mérésére használják, ez mutatja meg az adott hirdetés hatékonyságát.
Az átkattintási arány számolása
Az átkattintási arányt nagyon egyszerűen ki lehet számolni. Egyszerűen el kell osztani a megjelenések számát a kattintások számával. Pl. 12 darab a kattintások száma, 100 darab megjelenéshez, akkor 12/100=0,12 melyet megszorzunk 100-al és megkapjuk a 12%-os eredményt.

Miért fontos ez nekünk az átkattintási arány a keresőoptimalizálásban?
Keresőoptimalizálás során az a célunk, hogy az organikus találati listában minél előrébb kerüljünk egy-egy kulcsszóra.
Miért is fontos akkor nekünk az átkattintási arány?
Az itt látható diagramon jól lehet látni, hogy az egyes pozíciók, milyen átlag kattintásokat érnek el.
Átkattintási arány értékek számokban:
- 1.hely: 38,36 %
- 2.hely: 19,23 %
- 3. hely: 11,22 %
- 4. hely: 7,5 %
- 5. hely: 5,34 %
- 6. hely: 4,02 %
- 7. hely: 3,12 %
- 8. hely: 2,5 %
- 9. hely: 2 %
- 10. hely: 1,74 %
Második oldal (11-20. hely) teljes kattintás: 18,47 %
Ezekből a számokból jól látható, hogy mennyi összefüggés van a találati lista elhelyezkedése és a kattintások között.
Viszont azt is tudnunk kell, hogy ennyire nem fekete és fehér az átkattintási arány nagyban függ a keresett témakörtől, márkanévtől stb. Itt egy átlagos keresési helyezéseket mutattam be, melyben több tízezer szó átlagát vették alapul.
Sőt nagyon sok esetben észrevehető, hogy hiába kerül valaki az első helyre a találati listában, attól még nem feltétlen kattintanak az emberek a cikkre.
Mivel tudunk hatni a kattintásokra a SEO-ban?
Miután a cikkünk bekerült az organikus találatok elejére, akkor a kattintások ösztönzése a célunk, melyeket az alábbi módokon segíthetjük.
- Meta title: Egy megnyerő, figyelemfelkeltő címmel.
- Meta description: Figyelemfelkeltő leírással, melyre az emberek rákattintanak.
Célunk mindenképp az kell, hogy legyen, hogy ne csak a keresőnek írjunk megfelelő szöveget, hanem a vásárlóknak is, mivel az ő kattintásaik a fontosak nekünk.
Leegyszerűsítve a kattintások számának növekedésével a vállalkozásunk bevételét is növelni tudjuk.
Hol találkozhatunk a CTR-el?
Az átkattintási arány számot leginkább a marketing területén használják. Ezzel mérik a hirdetések hatékonyságát, nézzük meg ezeket:
Adwords hirdetéskezelőben
A Google Adwords hirdetéseknél találkoznak legtöbben a CTR mutatóra. Az átkattintási arány segítségével tudjuk mérni, hogy mennyire sikeresek a hirdetéseink, mert hiába jelenik meg sokszor egy hirdetésünk, ha nem kattintanak rá az emberek.
Facebook CTR gomb
A Facebook hirdetésekben is beszélünk CTR arányról, bár itt kicsit másképp vagy többféleképpen számolhatunk, mivel itt nem mindegy, hogy egy hirdetés a hírfolyamban vagy a jobb oldali hirdetés sávban jelenik meg.
SEO szakértő, SEO tanácsadó. Keresőoptimalizálás, honlapelemzés, honlapkészítés a fő szakterületem. Vállalkozásoknak segítek a keresőoptimalizálásban, hogy honlapjuk jobb helyezéseket érjen el a keresőkben. Emellett WordPress honlapok készítésével, szerkesztésével, weboldal optimalizálással foglalkozom.